Selasa, 15 Januari 2013

" Yaaa Rasulallah,.Terima Kasih Kami Ummatmu "


“ Terima  Kasih Ya  Rasulallah “
Oleh   Drs.H.Hamzah  MM

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang(  QS Ali Imran (3) -Verse 31)
Seluruh apa  yang ada  dalam seantero alam ini saat  itu tersenyum. Tanpa  terkecuali,bisa diungkapkan molekul dan atompun ceria  hari  mulia  itu. Tidak lain karena Allah akan menurunkan  seorang Manusia yang  akan membawa  pada berbagai pencerahan  peradaban  Manusia di belahan  dunia  ini. 12 Robiul awal, Rasulallah  saw di lahirkan dari seorang ibu  mulia  siti  Aminah.
Oleh  karena  itu, dalam upaya  mendekati  dan menelusuri  perjalanan perjuangan Rasulallah dalam menyampikan  ayat  ayat  kebenaran dari  Allah.  memperingati  hari kelahirannya bisa  kita  melakukan analisis religious diantaranya :

a.Mencitainya  dalam sebuah keharusan Bagi ummat
Allah telah berfirman kepada Rasulullah (s.a.w) untuk mengingatkan ummatnya yang mengakui mencintai Allah, untuk mencintai NabiNya dan katakanlah kepada mereka,"Jika kamu mencintai Allah, ikutlah (dan cintai dan hormati) aku, dan Allah akan mencintai kamu" (3:31). Sambutan Maulidurrasul (s.a.w) merupakan natijah  atau  kesan akan adanya perasaan kecintaan terhadap Rasulullah (s.a.w), perasaan taat kepada baginda, sentiasa mengingati baginda, mencontohi baginda dan berbangga dengan baginda sebagaimana Allah bangga terhadap baginda kerana Allah memuji akan baginda didalam Al-Quran, " Sesungguhnya engkau mempunyai akhlaq yang mulia" (al-Qalam:4) Tahap kecintaan kepada Rasulullah (s.a.w), merupakan antara pengukur kepada tahap kesempurnaan keimanan antara seseorang mukmin dan seorang mukmin yang lain. 

Dalam sebuah hadits sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah (s.a.w) telah bersabda,"Tidak sempurna iman kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada anak, ibu bapa dan manusia seluruhnya." Dalam sebuah hadits lain yang diriwayatkan oleh Bukhari Rasulullah (s.a.w) berfirman,"Tidak sempurna iman kamu sehingga aku kamu lebih cintai daripada diri kamu sendiri." Dan Sayyidina 'Umar berkata,"Ya Rasulullah aku mencintaimu lebih daripada diriku sendiri. Kesempurnaan iman seseorang itu amat bergantung pada kecintaannya terhadap Rasulullah (s.a.w) dan para Malaikat sentiasa memuji baginda sebagaimana yang dimaksudkan didalam ayat al-Quran yang berbunyi, "Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat keatas Nabi" (33:56). Seterusnya ayat ini disambung dengan perintah Tuhan,"Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu keatasnya". Ayat ini sahaja menjadi bukti bahawa kualiti iman seseorang itu bergantung kepada dan dizahirkan melalui selawat kepada Nabi (s.a.w). Ya Allah! Limpahkanlah selawat serta salam kepada Nabi, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

b.Bergembiralah dengan Rasulallah  (s.a.w)

قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ
Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan".
( QS Yunus (10) -Verse 58 )

Untuk menyatakan kegembiraan kita untuk baginda Rasulullah (s.a.w) kerana Allah telah mengutuskan baginda kepada kita seperti firman Allah didalam al-Quran, " diatas nikmat dan rahmat daripada Allah, biarlah mereka bergembira" (Yunus:58).Perintah ini datang kerana kegembiraan menjadikan hati rasa bersyukur diatas rahmat Allah. Rahmat apakah lagi yang lebih besar selain Rasulullah (s.a.w) sendiri, dan Allah berfirman:

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
Artinya  : Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam. (  QS Al Anbiyaa' (21) -Verse 107 )
Sangat  berpengaruh pada  segmentasi  keimanan  seorang pada pemaknaan memperingati mauled  Nabi Muhammad SAW. Ketika  terlahir  dalam  pemikiran kita  tenang  perlunya  kita  mengingat dan mengenang  perjuangan beliai itu  juga  sangat  berpengaruh pada  keadaan Iman seseorang. Kerana Rasulullah (s.a.w) diutus sebagai rahmat untuk semua manusia, kegembiraan menyambut kelahiran baginda tidak tertakluk pada yang Muslim sahaja, bahkan seluruh manusia, sepatutnya melahirkan rasa kegembiraan tersebut. Malangnya, pada masa sekarang ramai Muslim yang beriya-iya menentang perintah Allah untuk bergembira dan menyambut hari NabiNYA.

c.Rasulallah menyambut hari-hari Bersejarah

Pada  berbagai  aktifitas Rasulallah  SAW biasanya menghubungkaitkan ibadah dan sejarah dan kebiasaannya apabila tiba hari yang bersejarah tersebut, baginda mengingatkan kepada para sahabat akan hari tersebut dan supaya mereka menyambutnya walaupun peristiwa itu telah berlaku beribu-ribu tahun yang lampau. Dalil mengenai perkara ini dapat dilihat didalam hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan perawi-perawi yang lain ini, "Apabila Rasulullah (s.a.w) tiba di Madinah beliau melihat kaum Yahudi berpuasa pada hari 'Ashura. Baginda pun bertanya kepada mereka mengenai hari tersebut dan mereka pun berkata, pada hari tersebut, Allah telah mnyelamatkan Nabi mereka, Sayyidina Musa dan menenggelamkan musuhnya dan kerana peristiwa itu mereka berpuasa sebagai tanda kesyukuran kepada Allah diatas anugerah tersebut." Rasulullah setelah itu terus bersabda yang mana hadith ini merupakan hadith yang cukup terkenal," Kami lebih berhak keatas Musa daripada kamu," dan baginda berpuasa pada hari tersebut ('Ashura) dan hari sebelumnya.
Kita  yang  mengalami  kehidupan saat  ini juga  akan mempunyai  sejarah  yang akan di  analisis  kembali oleh  penerus kita, anak, hingga  cicit kita.  Maaulid  Rasulallah sangat  kental dengan sejah.  Dengan menganalisa  sebuah sejarah  maka  kita akan memahami  banyak  hal. Salah satunya adalah kemantapan beragama.  Rasulallah teramat mulia  sejarahnya  jika  kita  ungkapkan satu demi satu. Yang sangat  membuat  qolbu kita  bergetar  deras diantaranya  qisoh rasulallah dengan seorang  Nenek  Kafir  yang buta yang tinggal di sisi  Masjid  Nabawi. Dimana saat  sehatnya  Rasulallah setiap  pagi  memberikan makanan kepada  Nenek yang kafir  tersebut, Saat dia  di beri makanan oleh Rasulallah, di haluskan dan di suapkan oleh baginda rasulallah,  Nenek  tersebut selalu  berkata kata, yang menghina rasulallah SAW,  dengan sangat  sabar  bertahun tahun rasulallah melakukan itu.  Ketika  Kematian Rasulallah, Abu Bakar  bertanya  kepada  Siti  Aisyah  ra, putrinya  dan istri Rasulallah SAW,  tentang apa  yang biasa di lakukan Rasulallah dan belum engkau  lakukan, di ceritakan oleh siti Aisyah ra  demikian. Bahwa  setiap  paga  rasulallah member makan dan menyuapi  seorang nenek yang Buta  tetapi  tetap  pada  kekafirannya. Assiddiq  Abu  Bakar ra. Bergegas ingin melakukan apa  yang di mlakukan  oleh Rasulallah.
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Artinya  : Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. (  QS vAl Ahzab (33) -Verse 21 )

Kemudian dia  temukan nenek  buta  tersebut, dia hampiri dan dia  beri makanan,  seketika  nenek tersebut menghardik, siapa  engkau? Engkau bukan yang biasa  memberiku makan, dia  membri makanku dengan lembut, dan penuh kasih sayang, Abu Bakar  menjawab, Aku Abu  Bakar, sahabat Rasulallah SAW, yang selalu memberimu makan, seketika nenek  tersebut terperanjat, jadi yang selalu memberikan akau roti yang lembut, di suapinya aku, itu adalah Muhammad Rasulallah,…menangislah nenek tersebut, di pangkuan abu bakar,dan mengucapkan kalimat  syahadat.  Itulah Baginda Rasulallah SAW.
Semoga  tulisan ini  bermanfaat,  amien.

Jeruk  Purut, 5  Robiul Awwal 1434 H

Tidak ada komentar:

Posting Komentar